24.8.10

KESAN RUMAH HIJAU,


Fenomena rumah hijau bukanlah satu fenomena asing di negara ini . Fenomena ini terjadi kesan daripada peningkatan suhu bumi yang tidak terkbihi tahap normal . Rumah hijau bolehlah didefinasikan sebagai rumah kaca yang diperbuat daripada plastic yang membolehkan penanaman yang terlindung dan terkawal . Haba dari cahaya matahari menembusi struktur luksinar akan memanaskan tumbuh – tumbuhan dan tanah di dalamnya .Fenomena rumah hijau ini bukan sahaja mengancam kehidupan manusia sejagat malahan juga merosakkan tumbuh – tumbuhan di muka bumi ini .

 Antara faktor terjadinya fenomena rumah hijau adalah apabila komposisi gas – gas seperti karbon dioksida , karbon monoksida , dan juga nitrogen dioksida melebihi tahap normal. Apabila suhu gas – gas ini meningkat , molekul – molekul yang mempunyai gas – gas haba akan memerangkap haba lalu melambatkan proses pembebasan haba . Menurut APEC gas metana adalah seperti karbon dioksida apabila terperangkapdi dalam haba di lapisan atmosfera. Disamping itu , penebangan hutan secara tidak terkawal juga mampu memburukkan lagi fenomena rumah hijau ini . statistic menunjukkan pembersihan hutan telah menyebabkan pembebasan kira – kira 25% karbon dioksida di atmosfera menerusi pembakaran dan penebangan pokok yang medi mana ia boleh membabitkan 34 juta hektar hutan setiap tahun. Kehilangan hutan tropika sekaligus menyebabkan pembebasan beratus juta tan karbon dioksida ke atmosfera setiap tahun. Hutan di kawasan yang beriklim sederhana turut mengalami kemusnahan di mana ia boleh menyerap sebanyak 2 billion tan karbon dioksida setiap tahun . Sebagai contohnya , kawasan Siberia telah kehilangan hampir 10 juta hektar hutan setahun akibat daripada aktiviti pembakaran hutan yang tidak terkawal ini .Pembangunan yang tidak dirancang turut menyumbang kepada permasalahan fenomena rumah hijau ini.

Antara kesan daripadanya berlakunya fenomena rumah hijau ini adalah terjadinya pencairan ais di masa berlakunya perubahan ais di artik dan antartika. Secara keseluruhannya, benua ini mengandungi lautan artik, Greeanland, Pulau Baffin, Pulau Kecil Utara, dan bahagian Utara Eropah, Russia, Alaska, dan Kanada. Pada pertengahan musim sejuk, matahari tidak terbit sehingga suhu turun sehingga -50 darjah. Pada musim panas pula, kawasan lebih selatan menerima cahaya matahari 24 jam sehari lalu menyebabkan keadaan ais dan bahagian tanah atas mencair. Ini seterusnya mewujudkan pecahan bongkah ais yang hanyut ke bahagian utara yang lebih sejuk ke selatan. Kesan yang kedua adalah berlakunya penggurunan. Penggurunan bermaksud degradasi di tanah yang usang. Penggurunan berlaku apabila terjadinya pertambahan permintaan populasi dalam penanaman tumbuh – tumbuhan dan penternakan haiwan . selain itu, penyalahgunaan tanah pada musim kemarau yang berterusan akan memburukkan lagi keadaan ini.

Beberapa langkah segera perlu difikirkan bagi mengatasi masalah ini dari terus berlanjutan. Antara langkah yang difikirkan sesuai bagi mengatasi permasalahan rumah hijau ini adalah dengan melaksanakan pertanian lestari. Langkah ini dilakukan bagi mengatasi pembebasan gas rumah hijau. Pertanian lestari ini banyak bergantung kepada bahan semulajadi menggunakan flora dan fauna yang terdapat dalam tanah. Pada tahun 1997, protocol Kyoto telah dirundingkan bertujuan untuk mendesak negara industri untuk mengambil langkah yang perlu bagi menguragkan pencemaran udara yang akan memburukkan lagi kesan rumah hijau ini. Masyarakat hari ini juga perlulah mengambil inisiatif untuk mengehadkan penggunaan bahan CFC atau Kloroflorokarbon buatan manusia yang digunakan dalam peralatan seperti peti sejuk dan bahan – bahan pelarut. Penggunaan CFC secara tidak langsung meningkatkan kadar penyingkiran ozon dan seterusnya menyebabkan suhu bumi meningkat.

Secara kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama dalam membanteras isu global yang kian meruncing ini bagi menghalang lebih ramai lagi nyawa manusia menjadi korban. Kita sudan tentulanh merasa jijik dan tidak selesa jika rumah kita berada dalam keadaan berasap dan berdebu. Konsep ini seharusnya diperkembangkan dengan menganggap bumi ini sebagai rumah kita. Diharapkan agar pihak – pihak berwajib mengambil langkah yang sewajarnya bagi melindungi bumi ini dari terus menjadi mangsa kerakusan manusia yang tidak bertanggunjawab.

nukilan oleh,
NURSYAFIQA AFWANI BINTI TARMIZI
208760

2 comments:

Anonymous said...

you're really a just right webmaster. The website loading velocity is incredible. It seems that you are doing any distinctive trick. Also, The contents are masterpiece. you have performed a fantastic job in this matter!

Here is my blog post - sell house property quickly

Unknown said...

Thanks :D