18.8.10

PEMANASAN GLOBAL,

          Pemanasan global merupakan fenomena dimana meningkatnya suhu dunia di rata-rata permukaan bumi sebagai akibat meningkatnya jumlah emisi gas rumah hijau di atmosfera. Perubahan iklim global juga merupakan akibat daripada peristiwa meningkatnya intensitas impak rumah hijau yang terjadi karana adanya gas dalam atmosfera yang menyerap sinaran matahari iaitu sinar infra merah yang dipancarkan oleh bumi.Pemanasan global juga boleh didefinisikan sebagai fenomena alam dimana berlakunya ketidakseimbangan suhu dunia .



           Pemanasan global boleh berlaku disebabkan oleh beberapa sebab ,antaranya ialah disebabkan oleh kesan rumah hijau atau juga dikenali sebagai rumah kaca . Bumi kita bersuhu purata diantara 15 darjah celcius walaupun matahari bersuhu purata 6000 darjah Celcius. Imbangan di antara sinaran yang diterima dan dipantulkan oleh bumi bergantung kepada atmosfera. Awan dan permukaan bumi akan memantulkan kembali sinaran matahari ke angkasa lepas menjadikan bumi sedikit dingin. Kehadiran ‘gas rumah hijau’yang terdiri daripada gas-gas beracun seperti karbon dioksida dan lain–lain gas menyebabkan penyerapan cahaya yang tinggi dalam atmosfera menjadikan bumi bertambah panas. Komponen gas rumah hijau yang paling banyak dalam atmosfera ialah karbon dioksida Kehadiran gas-gas rumah hijau ini adalah hasil daripada perbuatan dan aktiviti manusia sendiri untuk pembangunan.



             Antara punca lain berlakunya pemanasan global ialah disebabkan oleh aktiviti manusia itu sendiri seperti penebangan hutan, kegiatan perkilangan dan industri, permotoran, penerokaan hutan, pembangunan hutan batu dan pengautan khazanah-khazanah alam sama ada di atas atau di dalam perut bumi.Aktiviti pembersihan hutan contohnya seperti pembalakan haram secara meluas untuk tujuan pembagunan pembinaan tempat kediaman,pusat-pusat aktiviti manusia dan sebagainya mampu member impak kepada alam.Aktiviti pembersihan hutan secara tidak langsung menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan jumlah bekalan oksigen di bumi dan mempertingkatkan jumlah bekalan gas karbon dioksida di bumi .Karbon dioksida di bumi ini mengakibatkan suhu bumi meningkat kerana ketiadaan oksigen yang mencukupi untuk mengimbangkan keadaan bumi.

           Pemanasan global turut mendorong kepada beberapa kesan yang amat mujarab dari pelbagai aspek seperti kesihatan manusia.Ini kerana penipisan lapisan ozon menyebabkan pancaran sinaran matahari ultra uv terus memantul ke bumi dan member impak serius kepada manusia.Seperti yang diketahui, sinaran ultra uv boleh menyebabkan manusia mendapat penyakit kulit sehingga menyebabkan kanser kulit.Kanser kulit ini terjadi apabila sinaran matahari memancar terus ke bumi dan menghakis kulit manusia.Pemanasan global turut menyumbang kepada penyakit katarak mata akibat daripada jerebu yang melanda bumi kita dimana manusia mengalami kesukaran untuk melihat dengan jelas.



          Selain itu pemanasan global turut secara btidak langsung menyebabkan berlakunya hujan asid. Hujan asid merupakan suatu fenomena dimana kandungan asid di dalam air hujan mampu memberi impak negatif kepada alam sejagat. Hujan asid yang mengandungi bahan-bahan beracun seperti gas karbon dioksida,kloroflorokarbon,gas mentena dan lain-lain mampu menghakis dan merosakkan bagunan-bagunan,permukaan besi dan sisa bahan konkrit.Hujan asid turut mampu memberi impak kepada kehidupan akuantik dimana kehidupan akuantik tidak mendapat oksigen yang mencukupi untuk bernafas.apabila lapisan atas permukaan air ditutupi lapisan gas- gas beracun.Air- air takungan turut terjejas dan mengakibatkan kesan negatif terhadap kesihatan manusia yang mampu meragut nyawa manusia Pekara ini secara tidak langsung menyebabkan kualiti kehdupan manusia serta flora dan fauna terjejas dan memberi kasan kepada kaseimbangan rantai makanan.

               Tambahan pula kesan yang paling ketara akibat pemanasan suhu dunia ialah tahap pencairan ais di kutub utara Kajian menunjukan bahawa ketulan –ketulan ais dan salji di kutub utara telah pun menetapkan kecairan sehingga 75 peratus daripada keseluruhanya.Pencairan ketulan ais itu sendiri mampu mengakibatkan berlakunya bencana alam seperti banjir,ribut taufan. Kejadian banjir berlaku disebabkan kenaikkan paras air laut secara mendadak.Ini sacara langsung member impak kepada hidupan laut, dan flora serta fauna yang hidup di sekeliling laut Suatu kajian yang dilakukan oleh sarjana barat menunjukkan penerusan pencaiaran ais di kutub utara turut mampu menenggelamkan beberapa buah negara yang terdapat di kepulauan seperti negara Australia.

             Antara langkah yang boleh diambil bagi mengurangkan pemanasan bumi ialah dengan mengurangkan aktiviti manusia yang rakus seperti pembalakan haram,pembersihan hutan secara meluas ,pembakaran terbuka,penggunaan bahan –bahan beracun seperti penggunaan bahan kloroflorokabbon dan sebagainya.Manusia juga haruslah mempunyai kesedaran tentang kepentingan alam ini dan menjaga alam ini agar dapat hidup dngan selamat.Pendidikan tentang kesedaran dan klepentingan alam turut dapat banyak membantu manusia tentang keperihalan alam ini.

              Oleh yang demikian kita sebagai manusia mempunyai tanggungjawab yang amat besar dalam memelihara alam sekitar kita agar tidak musnah begitu sahaja Kita haruslah mempunyai insiatif dan sedar akan tanggungjawab kita dan bersedia untuk sama-sama berganding bahu dalam mengurangkan masalah pemanasan global ini.Ini kerana tindakan kita ini akan memberi peluang kepada generasi akan datang untuk menjaliani kehidupan yang lebih sihat dan harmoni berbanding kita sekarang.

nukilan oleh,
DEVIKA A/P GUNASEGARA
208775

No comments: